Budapest, 2011
Vezető tervezők: Lukács István Ybl-díjas építész, Vikár András DLA, Ybl-díjas építész
Építész munkatársak: Domokos Balázs, Klopp András
A Magyar Autóklub új székházának tervezését egy olyan pályázaton nyertük el, ahol a megbízó által megfogalmazott fontos szempont volt az épület egyszerűsége, ugyanakkor emblematikus megjelenése.
A tervezett épület karakterét a felemelkedő, majd visszahajló szalag határozza meg, mely értelmezhető felhajlított útpályaként, ami körülöleli az irodahelyiségeket hordozó transzparens üvegdobozt, de akár az autóklubot megjelenítő ‘a’ betű átirataként is.
Az épületet a kerület is kedvezően fogadta, mivel az a később megépülő új Duna-híd levezető szakasza mellett helyezkedik el, s így idővel Újpest jellegzetes pontjává, kapujává válhat.
A földszinten az ügyfélforgalmi tér, felette irodák, legfelül, a nyolcadik szinten, az átforduló ív alatt nagyméretű tetőterasz található.
A felhajló ív vastagságát alkotó körülbelül egyméteres szalag szélessége változó, közben emelkedése oldalirányban is eltolt. Ennek megfelelően a ‒ lift- és lépcsőmagot is hordozó ‒ függőleges szakasz nem az induló rész szélességében és helyén érkezik meg. A két meghatározó elem ‒ a héj és a közrezárt doboz ‒ anyagválasztása is az alapgondolatnak alárendelt, így a héj egy áttörések nélküli fémburkolatú szalag, ami kétoldalt hét szint magas üveg függönyfallal rekeszti ki a belső tereket.
A megvalósítás összege a szokatlan forma ellenére alig haladta meg egy hagyományos formájú épület építési költségét. Az épület a legkorszerűbb energetikai irányelveknek megfelelően épült meg, energiaellátását geotermikus rendszerrel oldottuk meg. Az átadás óta regisztrált alacsony működési költség az előzetes várakozásokat teljes mértékben igazolta.
Az épületről a nemzetközi szaksajtó is számos publikációt közölt.
Fotó: Bujnovszky Tamás