Szentháromság római katolikus templom

Gödöllő, 2007

Építész tervező: Nagy Tamás DLA, Ybl-díjas építész
Építész munkatársak: Lévai Tamás, Bujdosó Ildikó
Bútortervek: Meditz Anna

Az épületegyüttes három eleme – templom, parókia és közösségi ház ‒ szabályos, négyzetes udvart vesz körül, akár egy régi kolostorkertet. Nem véletlenül persze, hiszen a mintát ez a hagyomány adta. Az együttes közlekedőrendszere képletszerű: az udvart kísérik az üvegezett folyosók – mint régen a kerengő –, a közösségi háznál tartózkodóvá szélesedve. Erre az „U” alakú rendszerre fűztük fel az egyes funkciókat: a parókia lakóegységeit, irodáit, a közösségi ház tereit, összejöveteli helyiségeit, illetve a templom terét.
A templom centrális tere a szentélyre mint középpontra szervezett. Mint ahogy a három épületszárny veszi körbe az udvart, úgy öleli körbe a karzat „U” alakú tere a szentélyt, az épületegyüttes igazi középpontját. Az apszis nemcsak formájában különbözik a többi térelemtől (az egyetlen íves forma az épületen), de színvilágában is. A 63 színes üvegablak rejtett üzenetet tartalmaz. Alexander Skrjabinnak, a 20. század elején élt orosz zeneszerzőnek az elmélete szerint a zenei hangok és a színek „összefüggenek”, ezért létrehozott egy mátrixot, melyben minden hangnak egy szín felel meg. Ezt a hang-szín kódot felhasználva írtam fel az íves fal ablakaira a Kyrie eleison könyörgés dallamát.
A templom melletti kápolna szándékosan egyszerűbb, áttetsző ablakaival a befelé fordulást szerettem volna segíteni ‒ reményeim szerint ez a csendes imádság helye lesz.

Fotó: Hajdú József